Farvevalg og webdesign

Farvevalg og webdesignDe fleste hjemmesider forsøger at sælge noget, på den ene eller den anden måde. Det kan f.eks. være produkter, ydelser eller informationer, der ellers ikke er let tilgængelige. Internettet er et visuelt og psykologisk medium, der skal takles anderledes end ved salg af produkter over disken i en fysisk butik. Ordene på din hjemmeside har den største psykologiske effekt på dine besøgende og er derfor dit vigtigste kommunikations- og salgsværktøj. Men farvevalg og webdesign er det næst vigtigste psykologiske aspekt, hvis kraftfulde virkning desværre ofte overses.

En succesfuld webshop benytter en simpel formel. Som det første skal den skal være attraktiv og imødekommende for alle. Når den potentielle kunde er kommet indenfor, skal han eller hun på en behagelig måde kunne bevæge sig frit rundt i forretningen og finde frem til det søgte produkt. Kunden skal kunne undersøge produktet eller ydelsen nærmere og finde fyldestgørende information om denne. Sidst men ikke mindst, skal kunden kunne gennemføre et køb af den fundne vare eller ydelse.

Det rigtige farvevalg til hjemmesidens webdesign medvirker til at ovenstående opnås. Baggrundsfarve, logofarve, tekstfarve, overskriftsfarve osv. har alt sammen stor indflydelse på dine besøgende. I virkeligheden er effekten af farverne meget logisk, hvis man tænker over hvordan man selv læser og opfatter hjemmesider. Sort tekst på hvid baggrund er muligvis kedeligt, men det er det mest letlæselige og behagelige for øjet. Forestil dig en gul tekst på en hvid baggrund. Ikke nok med at den næsten er ulæselig, den generer også øjet og man får lyst til at forlade hjemmesiden, inden man overhovedet får set varen. Alt hvad der generer kundens øje kan afholde dem fra at handle på din webshop.

Farvevalg og webdesign på din hjemmeside eller webshop er ikke bare lige til, da farverne skal fungere på flere niveauer samtidigt. På det tekniske plan skal de være nøjagtige og præcise, samtidig med at de skal fungere sammen. Når farverne har fanget den besøgendes opmærksomhed, skal de kunne formidle de relevante oplysninger. De skal desuden danne det primære strukturelle element på din hjemmeside, nemlig selve webdesignet og dets layout. Her er det vigtigt at dit farvevalg skaber passende rummelighed og gør det klart, hvordan man navigerer hurtigt rundt på siden. Farverne i et webdesign skal skabe en følelse af visuel harmoni, hvilket opretholder og øger kundens interesse i din hjemmeside og dine produkter.

Sådan får du succes med det rigtige farvevalg

  1. Konverter billeder i det rigtige filformat. Dette sikrer at du får de bedst mulige farver og billeder, samtidig med at det sænker filstørrelsen, hvilket reducerer load tiden af siden.
  2. Vælg passende farver ved at analysere de produkter eller ydelser der sælges. Det er også vigtigt at tænke over hvem målgruppen er. Farverne skal have en symbolsk eller bogstavelig betydning, der svarer til varen eller ydelsen. Hold dig fra at bruge usædvanlige farver, da det kan skræmme potentielle kunder væk.
  3. Brug farverne til at skabe et funktionelt design, så brugeren let kan navigere rundt på siden. Benyt f.eks. farverne til at lede den besøgendes øjne hen på de væsentligste områder af siden. Det er dig der styrer hvad brugeren skal se først, hvor øjet skal bevæge sig hen derefter og hvor meget tid han eller hun skal bruge på hvert enkelt område. Et godt råd er at lade være med at overdrive. Hvis farverne holdes på et minimum, så er hjernen i stand til at forstå og organisere informationerne den bliver præsenteret for. For mange farver gør det umuligt at fokusere, hvilket resulterer i at den besøgende forlader siden.
  4. Farverne skal harmonere og skabe en behagelig visuel oplevelse. Navigationsmenuer, bannere, knapper, tekster og billeder skal fungere sammen, så det vil være fint, hvis du kan forene alle elementerne i dit farvevalg, så det skaber en rød tråd.

Til sidst vil jeg afslutte med lidt stof til eftertanke. Ligesom en fysisk butik er fremstillet af massivt materiale, så er farver det grundlæggende byggemateriale af todimensionelle billeder og visuelle oplevelser. I sidste ende spiller det rigtige farvevalg en essentiel rolle i kundens endelige beslutningsfase – at købe eller ej.

9 tanker om "Farvevalg og webdesign"

  1. piasimoni

    Jeg arbejder for en webshop, som er startet med at sælge LED-lys for mange år siden. Nu sælges også tøj, maskiner, dyre-artikler og meget andet. Men jeg synes siden er så mørk og dunkel (mørkeblå). Min chef siger at det er for den skal virke elegant og jeg må ikke ændre/lysne farven. For mig virker det ikke rart og kundevenligt. Er der nogle gode faglige argumenter for at lysne siden.

    Svar
  2. Allan

    Bedre sent end aldrig. Jeg fandt din side, fordi jeg vil lave om på min webshops design. Jeg vil have denne artikel i tankerne, når jeg går igang. Tak for det.

    Svar
  3. Poul Olesen

    Hej Jacob
    Jeg er ved at skrive en lærebog om handel med binære optioner, for nybegyndere. Bogen skal udgives både som e-bog og som paperback. Jeg skal have lavet et bog omslag samt en hjemmeside. Jeg har læst et sted at visse farver tiltrækker øjet mere/bedre end andre? Nogle råd her vedr. b. la. valg af farver til bog omslag, vil jeg meget gerne høre nærmere om.
    Mvh.
    Poul

    Svar
  4. Line

    Hej Jacob
    Jeg læser branding og marketing og sidder lige nu i praktik hos et reklamebureau. Jeg skal hjælpe dem med at udvikle deres egen identitet og herigennem hjemmesiden. Deres logo er gult og lilla. De går meget op i at deres og kundernes personligheder passer sammen, da de er et lille bureau. De er meget varme og energiske på bureauet og vil gerne have en mere personlig profil på deres hjemmeside og på sociale medier. Jeg synes, at de skal ændre deres logo farver, men har brug for gode argumenter og en mere professionel mening til et farvevalg. Jeg har selv tænkt, at farven turkis (mest hen imod den grønne nuance), da de godt kan lide den farve, allerede bruger den og så har den gode egenskaber fra blå og grøn (symbol mæssigt). Men hvad tænker du? Jeg vil gerne give dem et mere professionelt udtryk.

    Håber at høre fra dig.

    Mvh. Line

    Svar
    1. Jacob Forfatter

      Hej Line

      Det kunne være interessant at se deres nuværende logo, hvis det er muligt.
      Jeg kender flere grafiske designere der benytter sort/grå/hvid som det grundlæggende tema på siden. Dette løfter og fremhæver de grafiske elementer som man særligt ønsker at folk skal bemærke (f.eks. showcases). Farverne nærmest springer i øjnene på én uden at man risikerer at de forstyrrer resten af hjemmesidens design.

      Svar
  5. Maja Lysgaard

    Hej Jacob.
    Jeg er i gang med at lave min fremlæggelse til mit eksamenprojekt. Jeg læser til multimediedesigner og vi har lavet en hjemmeside til en virksomhed ved navn Fieltros, som har målgruppen 30+ og kvinder. Fieltros’ tre kerneværdier er kvalitet, personlighed og håndværk. Jeg sidder dog har lidt besvær med at finde den rette argumentation for hvilken farve som symbolisere disse værdier. Har fortaget en kvantitativ undersøgelse, hvor folk siger turkis, men argumentationsmæssigt passer den orange bedst. Kan du hjælpe mig? Kom endelig med andet farvevalg.

    Hilsen
    Maja Lysgaard

    Svar
    1. Jacob Forfatter

      Hej Maja

      Den farve der i mine øjne bedst beskriver de tre kerneværdier er farven sølv. Den har jeg endnu ikke skrevet om, men det kommer snart. Sølv signalerer håndværk og kunst af høj kvalitet. Det kommer dog hurtigt til at se kedeligt og gråt ud, hvis hele hjemmesiden er sølv, så jeg vil anbefale at du kombinerer den med en anden farve, som passer til din målgruppe. Det kunne være lilla, blå eller grøn. Se dette diagram der viser favoritfarver efter alder:
      Favoritfarver efter alder

      Svar
  6. Celina Thiesen

    Hej. Jeg er ved at skrive min master afhandling i branding med særlig fokus på farver inden for branding. Jeg kan se du har fået en hel del stemmer i forhold til folks ynglingsfarve. Jeg ville høre om der er nogen mulighed for at det er data du vil dele? Det er udelukkende til privat universitetsbrug og vil derfor ikke blive udgivet nogen steder. Håber at høre fra dig.
    MVH
    Celina Thiesen

    Svar
    1. Jacob Forfatter

      Hej Celina

      Du kan sagtens bruge mine data i din afhandling, så længe du blot refererer til FarvernesBetydning.dk

      Svar

Skriv et svar