Farvevalg og webdesign

Farvevalg og webdesignDe fleste hjemmesider forsøger at sælge noget, på den ene eller den anden måde. Det kan f.eks. være produkter, ydelser eller informationer, der ellers ikke er let tilgængelige. Internettet er et visuelt og psykologisk medium, der skal takles anderledes end ved salg af produkter over disken i en fysisk butik. Ordene på din hjemmeside har den største psykologiske effekt på dine besøgende og er derfor dit vigtigste kommunikations- og salgsværktøj. Men farvevalg og webdesign er det næst vigtigste psykologiske aspekt, hvis kraftfulde virkning desværre ofte overses.

En succesfuld webshop benytter en simpel formel. Som det første skal den skal være attraktiv og imødekommende for alle. Når den potentielle kunde er kommet indenfor, skal han eller hun på en behagelig måde kunne bevæge sig frit rundt i forretningen og finde frem til det søgte produkt. Kunden skal kunne undersøge produktet eller ydelsen nærmere og finde fyldestgørende information om denne. Sidst men ikke mindst, skal kunden kunne gennemføre et køb af den fundne vare eller ydelse.

Det rigtige farvevalg til hjemmesidens webdesign medvirker til at ovenstående opnås. Baggrundsfarve, logofarve, tekstfarve, overskriftsfarve osv. har alt sammen stor indflydelse på dine besøgende. I virkeligheden er effekten af farverne meget logisk, hvis man tænker over hvordan man selv læser og opfatter hjemmesider. Sort tekst på hvid baggrund er muligvis kedeligt, men det er det mest letlæselige og behagelige for øjet. Forestil dig en gul tekst på en hvid baggrund. Ikke nok med at den næsten er ulæselig, den generer også øjet og man får lyst til at forlade hjemmesiden, inden man overhovedet får set varen. Alt hvad der generer kundens øje kan afholde dem fra at handle på din webshop.

Farvevalg og webdesign på din hjemmeside eller webshop er ikke bare lige til, da farverne skal fungere på flere niveauer samtidigt. På det tekniske plan skal de være nøjagtige og præcise, samtidig med at de skal fungere sammen. Når farverne har fanget den besøgendes opmærksomhed, skal de kunne formidle de relevante oplysninger. De skal desuden danne det primære strukturelle element på din hjemmeside, nemlig selve webdesignet og dets layout. Her er det vigtigt at dit farvevalg skaber passende rummelighed og gør det klart, hvordan man navigerer hurtigt rundt på siden. Farverne i et webdesign skal skabe en følelse af visuel harmoni, hvilket opretholder og øger kundens interesse i din hjemmeside og dine produkter.

Sådan får du succes med det rigtige farvevalg

  1. Konverter billeder i det rigtige filformat. Dette sikrer at du får de bedst mulige farver og billeder, samtidig med at det sænker filstørrelsen, hvilket reducerer load tiden af siden.
  2. Vælg passende farver ved at analysere de produkter eller ydelser der sælges. Det er også vigtigt at tænke over hvem målgruppen er. Farverne skal have en symbolsk eller bogstavelig betydning, der svarer til varen eller ydelsen. Hold dig fra at bruge usædvanlige farver, da det kan skræmme potentielle kunder væk.
  3. Brug farverne til at skabe et funktionelt design, så brugeren let kan navigere rundt på siden. Benyt f.eks. farverne til at lede den besøgendes øjne hen på de væsentligste områder af siden. Det er dig der styrer hvad brugeren skal se først, hvor øjet skal bevæge sig hen derefter og hvor meget tid han eller hun skal bruge på hvert enkelt område. Et godt råd er at lade være med at overdrive. Hvis farverne holdes på et minimum, så er hjernen i stand til at forstå og organisere informationerne den bliver præsenteret for. For mange farver gør det umuligt at fokusere, hvilket resulterer i at den besøgende forlader siden.
  4. Farverne skal harmonere og skabe en behagelig visuel oplevelse. Navigationsmenuer, bannere, knapper, tekster og billeder skal fungere sammen, så det vil være fint, hvis du kan forene alle elementerne i dit farvevalg, så det skaber en rød tråd.

Til sidst vil jeg afslutte med lidt stof til eftertanke. Ligesom en fysisk butik er fremstillet af massivt materiale, så er farver det grundlæggende byggemateriale af todimensionelle billeder og visuelle oplevelser. I sidste ende spiller det rigtige farvevalg en essentiel rolle i kundens endelige beslutningsfase – at købe eller ej.